راه های کاهش جرم و جنایت.روانشناسی جنایت
نوشته شده توسط : amin

راههای کاهش جرم ها و جنایت ها

همچنانکه نابسامانی اجتماعی یکی از علل وقوع جرائم است، برقراری‏ نظامات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی صحیح نیز به نوبه خود از جرائم‏ می‏کاهد، ولی هیچیک از اینها جای دیگری را نمی‏گیرد. همچنین از طریق تقویت ایمان و ایجاد تربیت صحیح و اصلاح جامعه و از بین بردن‏ علل وقوع جرم می‏توان از تعداد جرمها و جنایتها تا حدود زیادی کاست و باید هم از این راهها استفاده کرد، ولی نمی‏توان انکار کرد که مجازات‏ هم در جای خود لازم است و هیچیک از امور دیگر اثر آن را ندارد.

نقش قوانین جزایی در تربیت مجرمین

قوانین جزائی برای تربیت مجرمین و برای برقراری نظم در جامعه‏ها ضروری‏ و لازم است، هیچ چیز دیگری نمی‏تواند جانشین آن گردد. این که برخی‏ می‏گویند بجای مجازات باید مجرم را تربیت کرد و بجای زندان باید دارالتأدیب ایجاد کرد، یک مغالطه است، تربیت و ایجاد دارالتأدیب، بی‏شبهه لازم و ضروری است.
مسلما تربیت صحیح از میزان جرائم می‏کاهد، همچنانکه نابسامانی اجتماعی یکی از علل وقوع جرائم است و برقراری‏ نظامات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی صحیح نیز به نوبه خود از جرائم‏ می‏کاهد، ولی هیچیک از اینها جای دیگری را نمی‏گیرد، نه تربیت و نه‏ نظامات عادلانه جانشین کیفر و مجازات می‏گردد، و نه کیفر و مجازات‏ جانشین تربیت صحیح و نظام اجتماعی سالم می‏شود.

هر اندازه تربیت، درست و نظام اجتماعی، عادلانه و سالم باشد باز افرادی طاغی و سرکش پیدا می‏شوند که تنها راه جلوگیری از آنها مجازاتها و کیفرهاست که احیانا باید سخت و شدید باشد. از طریق تقویت ایمان و ایجاد تربیت صحیح و اصلاح جامعه و از بین بردن‏ علل وقوع جرم می‏توان از تعداد جرمها و جنایتها تا حدود زیادی کاست و باید هم از این راهها استفاده کرد، ولی نمی‏تواند انکار کرد که مجازات‏ هم در جای خود لازم است و هیچیک از امور دیگر اثر آن را ندارد.  وضع مجازاتها و کیفرهای قراردادی‏ برای اجتماعات بشری لازم و مفید است ولی لازم است‏ وضع کنندگان مقررات جزائی، تناسب جرم و مجازات را رعایت کنند.

مجازات های قراردادی

این نوع مجازات همان کیفرها و مقررات جزائی است که در جوامع بشری به‏ وسیله مقننین الهی یا غیرالهی وضع گردیده است. فایده اینگونه مجازاتها دو چیز است:

*یکی جلوگیری از تکرار جرم به وسیله خود مجرم یا دیگران از طریق رعبی که کیفر دادن ایجاد می‏کند، و به همین جهت می‏توان این نوع از مجازات را " تنبیه " نامید.*فایده دیگر، تشفی و تسلی خاطر ستمدیده‏ است و این در مواردی است که از نوع جنایت و تجاوز به دیگران باشد. حس انتقامجویی و تشفی طلبی در بشر بسیار قوی است و در دوره‏های‏ ابتدائی و جامعه های بدوی ظاهرا قوی‏تر بوده است. اگر جانی را از طریق‏ قانون، مجازات نمی‏کردند، تباهی و فساد بسیاری در جامعه پدید می‏آمد.قوانین جزائی برای تربیت مجرمین و برای برقراری نظم در جامعه‏ها ضروری‏ و لازم است، هیچ چیز دیگری نمی‏تواند جانشین آن گردد. اینگونه مجازاتها در جهان آخرت معقول‏ نیست، زیرا در آنجا نه جلوگیری از تکرار جرم مطرح است نه تشفی، نه‏ آخرت جای عمل است تا عقوبت کردن انسان به این منظور باشد که دوباره‏ مرتکب کردار زشت نشود.

 
گزارش خانه ملت از دلايل كاهش جرم در ماه مبارك رمضان

روزه عبادتي مشترك بين تمامي اديان است و روزه داربايد علاوه بر خودداري از خوردن و نوشيدن ازانجام محرمات وگناهان نيز پرهيز نمايد.ماه مبارك رمضان علاوه بر پاكسازي نفس و روح و كمك به سلامت جسماني افراد ثمرات نيكويي نيز درجامعه بر جاي گذاشته و خود مايه بركت و خيرافزون مي باشد.عده اي هستند كه در طول سال حتي نماز هم نمي خوانند اما با فرارسيدن ماه مبارك رمضان براي گرفتن روزه اقدام به خواندن نماز نيزمي كنندو در طول روز از انجام كارهايي مانند دروغ گويي، كلاهبرداري و شرب خمر خودداري مي نمايند.

خوب است كه در برخورد با چنين افرادي به عقيده و كارشان احترام گذاشته و به جاي گفتن حرفهايي از اين قبيل كه دينداري فقط در رمضان نيست و...از كارشان حمايت كرده و لطف و عنايت الهي را درهمه شامل حالشان بدانيم.  چه بسا كساني كه بدليل برخورد هاي غلط و امر به معروف و نهي از منكرهاي افراطي از دين زده شده و از آن فاصله مي گيرند.طبق آمار بدست آمده ازمراكز قضايي و دعاوي كشوردرسالهاي گذشته ، آمارجرايم درماه مبارك رمضان ، هرساله كاهش چشمگيري داشته است .چنانكه در ماه مبارك رمضان امسال نيز شاهد اين بركات و كاهش 30 درصدي جرايم بوده ايم.

يكي از دلايل اين كاهش افزون بودن مقدار ديه و مجازات در اين ماه مبارك و علت ديگر آن فرارسيدن ماه ميهماني خداوند و انجام عبادات و روزه داري مي باشد. از آنجايي كه جرم و جنايت پديده هاي منفي اجتماع و مجرم پديد آورنده آنهاست، و هيچ كدام نيزعلت اصلي بروز جرم نمي باشند، لذا لازم است تا براي بر طرف كردن اين معضلات شوم، انواع جرم و علل وقوع آن ها از نظرعلمي، روانشناسي، اجتماعي و....مورد بررسي قرار گيرد.در حقيقت مجرم به نوعي بيمارتلقي شده و بايد براي درمان وي چاره انديشيد.

همانطور كه در پزشكي از هر دو روش پيشگيري و درمان براي معالجه بيماران استفاده مي شود.در روانشناسي و جامعه شناسي نيز بايد ازهر دو روش بهره بردو صد البته كه پيشگيري بهتر از درمان است.

كاهش جرايم؛ يكي از دستاوردهاي مهم ماه رمضان

پيشگيری - رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي در خصوص تاثير مهم روزه در كاهش جرايم، گفت: برجسته‌ترين اثر ماه مبارك رمضان ، كنترل انسان و مهار تمايلات جسماني و تقويت روحيه مقاومت در برابر جاذبه هاي نفساني است كه گوهر اصلي وجود انسان را سر زنده و بالنده مي‌كند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار رجب زاده افزود: رشد اين اصلاح اجتماعي را بايد در گرايش افراد جامعه به معنويات و سلطه معنويت بر جامعه جستجو كرد.

 اين راهكار بزرگ معنوي مي تواند راه گشاي ديگر معضلات اجتماع اسلامي قرار گيرد. سردار رجب زاده، در خصوص كاهش جرم در اين ماه گفت: بررسي آماري كه سالهاي اخير در كشور انجام شده نشان‌دهنده اين است كه اصولا در ماه رمضان آمار اكثر جرايم كاهش چشمگيري دارد به طور مثال  در سال گذشته در رابطه با سرقت منزل با 30 درصد كاهش و در خصوص سرقت بانك ها 57 درصد و راهزني 67 در صد كاهش جرم مواجه بوديم. همچنين در خصوص سرقت اتومبيل و لوازم داخل اتومبيل وجيب بري و قتل و ساير جرايم كاهش كلي جرم را داشتيم و مطمئنا در سال جاري هم به همين صورت مي‌باشد

داخلي. اجتماعي. گزارش. رمضان. جرم. روزه.

رابطه معكوس دين و معنويت بااعمال ناپسند، و قدرت بازدارندگي فريضه‌هايي كه‌ازسوي پيامبران الهي به‌مردم آموخته شده‌است دربرابر ناهنجاري ها، موضوعي ثابت شده در علوم رفتاري است.  از آنجا كه ماه رمضان نيز بين مسلمانان به ماه پرهيزگاري و عبادت شهرت دارد، مردم به حرمت قداست اين ماه ، بيش از ساير ماه‌هاي سال سعي بر پيشه كردن كارهاي نيكو و دوري از گناه دارند.  كمك به نيازمندان،پرهيزاز پرخاشگري،كمك به همنوعان و ... سنت رايج هر ساله مسلمانان، در ماه رمضان است.

دراين راستا جامعه‌شناسان وآسيب شناسان اجتماعي بر اين باورند كه تاكيد مردم بر پايبندي به اخلاقيات و پيوند با جلوه‌هايي ازمعنويت در ماه رمضان، باعث كاهش چشم‌گير انواع ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌شود.

يك روانشناس و استاد دانشگاه، علت كاهش وقوع انواع بزهكاري درماه مبارك رمضان را افزايش ضريب تحمل در افراد روزه‌دار دانست.  دكتر "حسين ابراهيمي مقدم" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: روزه‌داري صبر و تحمل افراد را بالا مي‌برد و به همين دليل جامعه در ماه مبارك رمضان، شاهد كاهش انواع جرايم است.  اين روان شناس به تاثيرات روحي و رفتاري روزه‌داري اشاره كرد و گفت: در ماه مبارك رمضان ميزان سرزنش‌ها و نيش زبان‌هاي افراد به يكديگر هم كاهش مي‌يابد.

وي افزود: به طور معمول با روزه داري مي‌توان صفات رذيله را كه منجر به مكدرشدن روح انسان مي‌شود كنار گذاشت و روح و روان خود را پاك كرد. ابراهيمي مقدم، همچنين برپايي ضيافت افطاري در ماه مبارك رمضان را از رسم‌هاي نيكو در اين ماه توصيف كرد و گفت: اين كار خداپسندانه منجر به پر شدن شكاف در جامعه و افزايش دوستي و مهرباني ميان افراد مي‌شود.

وي افزود: رازو نياز با خداوند كه در اين ماه زمان بيشتري از افراد را به‌خود اختصاص مي‌دهد، صفا وصميميت در قلب‌ها ايجاد مي‌كند و اين تغيير دروني به تدريج در رفتارهاي ظاهري افراد نيز متجلي مي‌شود.  ايم روان شناس تصريح كرد: دوري از گناه در ماه رمضان باعث شكوفايي روح انسان‌ها مي‌شود و هم فرصتي است براي فرد تا اعمال يكساله خود را بازبيني كند. دكتر " فربد فدايي" يك روانپزشك ديگر نيز با استناد به نتايج تحقيقات انجام‌شده، گفت وقوع جرم وجنايت و ميزان ارتكاب رفتارهاي نابهنجار نه تنها در كشور ما، بلكه درساير كشورهاي اسلامي درماه مبارك رمضان به شكل چشم‌گيري كاهش مي‌يابد.

وي افزود: دستورهاي دين اسلام نه تنها بر مسايل كلان معنوي تاثيرگذار است بلكه روابط ساده و روزمره ميان انسان‌ها را نيز تنظيم مي‌كند. وي در اين خصوص گفت: دستورات دين مبين اسلام همان اصول اساسي "بهداشت رواني" است كه علم مدعي طرح آن است. اين روانپزشك بااشاره به اين كه يك مومن واقعي در شرايط عادي هم دروغ نمي‌گويد،كمتر خشمگين مي‌شود ونظر ناپاك به‌مال و ناموس ديگران ندارد افزود:

بديهي است ماه‌مبارك رمضان و انجام مناسك عبادي اين ماه بيشتر مورد توجه و عنايت كساني است كه درشرايط عادي انجام گناه برايشان ساده‌تر است اما روزه به نوعي ، به عامل بازدارنده مبدل مي‌شود. وي با تاكيد بر اين كه‌كاهش جرايم درماه رمضان فقط يك ادعا نيست افزود: همبستگي ميان مسلمانان و ميل رو به‌تزايد آنان براي شركت در مراسم و مناسك جمعي همچون نمازهاي جماعت ، منجر به تقويت روحيه گروهي و افزايش پيوندهاي عاطفي ميان مسلمانان مي‌شود واين پيوندها خود عاملي براي كاهش جرايم محسوب مي‌شود.

"فدايي" با اظهارخرسندي از اينكه در ايران مساله سوء مصرف الكل وجود ندارد، افزود: در بسياري از كشورهاي اسلامي كه فروش مشروبات الكلي در ساير ماه‌هاي سال آزاد است در ماه مبارك رمضان نبوداستفاده از آن به‌طور مستقيم، سبب كاهش انواع بزهكاري‌هاي مرتبط با الكل مي‌شود.  وي افزود: دين اسلام كساني را مكلف به روزه‌داري كرده است كه قادر به انجام آن باشند و اگر فردي با روزه‌داري متحمل فشارهاي سنگين رواني و عصبي شود، با تشخيص پزشك، روزه بر او واجب نخواهد بود.

يك جامعه‌شناس نيز باتاكيد بر انجام برخي از كارهاي پسنديده ماه رمضان، گفت: كارهايي مانند رسيدگي به ايتام و نيازمندان، مراسم گلريزان و فراهم كردن شرايط آزادي زندانياني كه به دلايل شرايط موجود اقتصادي يا بر اثر حادثه‌اي ناگوار به زندان افتاده‌اند، از مزاياي ماه رمضان است كه بركات آن ماندگار است.

دكتر " داور شيخاوندي" گفت : دستگيري از نيازمندان و ايتام و مهياكردن شرايط زندگي بهتر براي آنان، باعث مي‌شود اين افراد ازانواع آسيب‌هاي اجتماعي كه سرمنشاء آن فقر است، مصون بمانند.  وي افزود: تامين آينده ايتام و فرزندان با استعداد خانواده‌هاي بي‌بضاعت به جاي اينكه از آنان بزهكاران بالفعل بسازد، اين افراد را به سرمايه‌هاي ارزشمند اجتماعي تبديل مي‌كند.

اين جامعه‌شناس به رسم نيكو و پسنديده گلريزان و آزادسازي زندانيان نيز در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: برخي از افراد به دليل بيمار بودن اقتصاد كشور، ناآگاهي از روابط مالي يا به دليل تصادفات و عجز از پرداخت ديه به زندان مي‌افتند.  وي افزود: خانواده‌هاي اين افراد وقتي سرپرست خود را از دست مي‌دهند، در معرض انواع واقسام آسيب‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند.  شيخاوندي برگزاري مراسم گلريزان و جمع آوري كمك‌هاي مالي از سوي خيرين را كه در ماه رمضان انجام مي‌شود، حركتي در راستاي سلامت اجتماعي و فرهنگي جامعه دانست.  وي افزود: آزادسازي زندانيان بدهكار ، باعث تحكيم بنيان خانواده مي‌شود و آفت‌هاي اجتماعي را از خانواده دور مي‌كند.  اين جامعه‌شناس تاكيد دارد رسم‌هاي پسنديده ماه‌رمضان كه تاثيرات درازمدت در روابط اجتماعي و فرهنگي جامعه دارد، بايد بعد از ماه رمضان نيز ادامه پيدا كند.  وي افزود: تداوم چنين برنامه‌هايي انسجام اجتماعي را تقويت و آسيب‌هاي اجتماعي را كاهش مي‌دهد.

 

 

روانشناسي جرم

از نظر روانشناسي ، عوامل بروز رفتارهاي غير عادي به خارجي و داخلي تقسيم مي شود ، عوامل خارجي به عوامل جسماني مانند عفونت ها ، مسموميت ها ، ضربه هاي مغزي ، تغذيه بد ، اكسيژن غير كافي و استرس هاي رواني اجتماعي، عوامل داخلي نيز به دو گـروه ارثي ( علم ژنتيك شناسي ) و سرشتي ( شخصيت و صفات جسماني و خصوصيات خلقي ) تقسيم ميگردد .

آنچه بيشتر مورد توجه روانشناسان جرم شناس قرار گرفته ، اثر مسائل دوران كودكي در هنجار يا ناهنجاريهاي بعد از آن ميباشد .در اثر محروميت از محبت كافي پدر و مادر ، فقر و محروميت از تغذيه مناسب ،طلاق و جدايي پدر و مادر ، فوت يكي از ابوين يا هر دوي آنها ، اختلافات زناشويي ، تربيت سخت و قوانين سنگين خانواده ، تنبيه بدني و جسمي ، تحقير و سرزنش مدام به كودكان،تبعيض در بين كودكان،عدم توجه به نيازهاي كودكان با بروز و ظهور يك يا چند موضوع فوق و عدم درمان كودك ، فرد به تدريج تبديل به شخصيتي پرخاشگر ، انتقامجو ، قانون شكن و 0000 خواهد گرديد .

اينكه افراد فوق داراي چه شخصيت ناهنجاري ميشوند نيز موضوع علم روانپزشكي كيفري ، بوده در مورد نحوه رفتار در سنين مختلف نيز نظـرات متفاوتي ابراز گرديده است.دردين مقدس ما نيز به تربيت افراد بخصوص در سنين كودكي توجه بسيار شده است چنانكه پيامبر اكرم(ص) دوران تربيت فرد را به سه گروه سني تقسيم كرده و فرموده اند كه نحوه رفتار در هر سن بايد متفاوت باشد.

دوره اول از تولد تا هفت سالگي : كه اين دوره بايد از اعمال هر گونه خشونت كلامي و فيزيكي جدا خودداري گرددزيرا كه چه شخصيت فرد در اين دوران دوام و قوام يافته ، و در آينده طفل بسيار موثر ميباشد . دوره دوم 7 سالگي يا 14 سالگي : در اين سن كودك به تعارض بين منافع شخصي و اجتماعي رسيده ، در اين دوره بايد بياموزد كه حقوق شخصي او مـوقعـي مورد احترام ديگران قرار ميگيرد ، كه به حقوق ديگران احترام گذاشته ، و منافع فردي خود را به پاي حقوق و منافع جمعي فدا و صرفنظر نمايد .

دوره سوم 14 سالگي تا 21 سالگي : در اين سن شخصيت فرد قوام يافته و به تدريج وارد اجتماع ميشود ، در اين دوره والدين بايد با ارائه مسؤوليت و انجام رفاقت و دوستي ، راه را براي تكامل شخصيت فرد باز نمايند .همانطور كه ملاحظه مي شود تربيت فرد در كودكي نوجواني و ايجاد آرامش رواني براي فرد از مهمترين عوامل كاهش جرم به شمار مي آيد.فردي كه در كودكي با تعاليم ديني آشنا گرديده و به خدا بعنوان يگانه نيروي برتر كه همواره مراقب و مواظب اعمال و رفتار وي است مي نگرد.در مشكلات زندگي نيز احساس تنهايي نكرده و با تكيه بر وجود مهربان خدا و استعانت از وي و نيز ترس از خشم الهي بر مشكلات غلبه كرده و كمتر به فكر ارتكاب به كارهاي خلاف مي افتد.

آري (الا بذكر اللّه تطمئن القلوب) دل پايگاه نفس آدمي است و آنگاه كه دل آرام گيرد، نفس انسان نيز اطمينان مي‏يابد. نماز خواندن و انجام عبادتهايي مانند روزه ، براي فرد آرامش رواني پديد مي‏آورد و دل مؤمن را امنيت مي‏بخشد، آن هايي كه توفيق بيشتري در برگزاري نمازوروزه دارند ، به آرامش بيشتري نيز دست مي يابند.در اينجا مرور مختصري بر تاثيرات مذهب و انجام عبادات در رفتار فرد بخصوص بركاهش جرم و جنايت خواهيم داشت.




:: موضوعات مرتبط: روانشناسی جنایی,روانشناسی کیفری , ,
:: برچسب‌ها: :روانشناسی , فرایند های ذهنی , روانشناسی جنایی , روانشناسی اجتماعی , روانشناسی قضایی , روانشناسی زندانبانی ,
:: بازدید از این مطلب : 7620
|
امتیاز مطلب : 181
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 25 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: